søndag den 30. juni 2013

Super skøn haveweekend

Det har været en dejlig weekend med haven på programmet...udelukkende! Det er sjældent at det sker, så jeg har i den grad nydt det. Lørdag startede ud lidt sørgeligt med regn (og nogle bandeord), men det klarede op. Og så var ukrudtet jo let at fjerne :)

Vi bor ud til åbne marker, faktisk på to sider af vores grund. Det er en skøn beliggenhed, som vi sætter stor pris på. Dog er der også slag sider ved det der åben mark.

Som det ses her. Jeg har været ude på den anden side af hækken og "høste" ukrudt, der var lige ved at gå i blomst. De her er så trælse at få ind i haven og da deres frø flyver let og ubesværet over hækken, ja så var det lettest at gøre kort proces og hugge hovederne af dem.

Og dem får hønsene ikke... jeg vil væde på de heller ikke gider spise dem.


Mine ærte-spirer er ved at være så store nu, at de trængte til klatrestativ, så det har de fået. Jeg startede med at bruge denne alternative løsning sidste år, da jeg ikke lige havde snor nok ved hånden. Og jeg har fundet ud af at det virker glimrende... og så gider jeg altså ikke stå og fumle med snor og pinde. Det kommer til at se meget rustikt ud, men det synes jeg er en del af charmen i køkkenhaven... at det ikke bliver for velplejet, friseret.
Noget af det der tog længst tid lørdag, var anlæggelsen af denne sti eller trappe er det vel egentlig. Og nu tænker du måske at anlægge er for stort et ord. Det kan du muligvis have ret i, men lagt så!

Nu fungere stenen som tiltænkt, en adgang til terrassen fra indkørselen. Det gjorde de ikke før, hvor de lå skrået ud til højre (der hvor der er bar jord) og så kun i en enkelt række. Man hoppede nærmest fra sten til sten og en trillebør var utænkelig at få den vej!

Den bare jord skal snart dækkes af et par hostaer og en bregne eller to, der lige nu står i bedet på nordsiden af huset og lever en klemt tilværelse (for hostaernes vedkommende og for underboerne til bregnernes vedkommende).

Manden min har også været i haven...eller, nej. Han har været i værkstedet for at lave noget til haven! Mine tomatplanter stod inde i vindueskarmen i stuen og var efterhånden ved at have vokset sig til et gardin. De skulle have været plantet ud, men det de skulle stå i var ikke blevet lavet endnu.
Men se lige her, nu er deres plantekasser på terrassen blevet færdige! De er SÅ flotte og lavet i sibirisk lærketræ ligesom hegnet på terrassen, så vi får en sammenhæng i materialerne. Ved foden af tomaterne har jeg plantet persille, som jeg håber på vil dække jorden, så jeg ikke skal luge så meget :)
Jeg har også været i gang i bedet på sydsiden af huset. Efter jeg længe havde gået og trukket den med at få plantet de der planter fra billigBlomst, fordi der stod en rod i vejen der hvor de skulle stå, gik jeg i kast lørdag. Med roden. Men måtte opgive mit forehavende, jeg havde simpelthen ikke kræfter nok. Så søndag måtte jeg ty til manden min, der klarede den sag på ti minutter!
Nå, men jeg fik plantet mine planter. Jeg synes selv det er blevet så fint. Dog er der lige lovlig meget synlig jord. Jeg skal have flyttet noget hen i forgrunden langs græsplænen... jeg tror faktisk jeg har en plante der passer. Den står langs hønsehegnet og lider en krank skæbne som hønsemad, så den vil nok blive glad for at blive opgraderet :)
Hm... måske kan jeg nå det i morgen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar