lørdag den 3. august 2013

Så er der igen gang i sylteriet!



At sylte, er for mig en sommer aktivitet.
Ikke at man ikke kan lave syltetøj om vinteren. Men for mig er det også meget stemningen omkring at samle forråd, når naturen bugner af mad, der gør sig gældende for sylteriet. Og den finder man jo ikke rigtig om vinteren






Denne gang er det alliancesyltetøj der er i gryden :)
Men forud for kogningen, der går plukning. Så jeg har siddet på terrassen i formiddag og plukket ribs. På terrassen tænker du nok, har hun buskene på terrassen!?

Nej, det har jeg ikke... men jeg plukker mine bærbuske samtidig med at beskærer dem. Det vil sige at jeg klipper 1/3 af grene af ved jorden og tager disse grene med om på terrassen, hvor jeg mageligt kan sidde og plukke bærerne af :)

Ribsene er ikke de første bør der er blevet plukket og syltet... næh, jordbærerne kommer først. De bliver til jordbærsyltetøj med balsamico og nogle af dem ender i fryseren, til midten af august hvor det er tid til jorbær-rabarber-syltetøj.

Herefter kommer solbærerne. Der er blevet til solbærsyltetøj med cognac, det er en klassiker her i huset. Vi bruger dog ikke alle bærerne på vores to store buske. Jeg lader nogle sidde til senere på sommeren for at koge saft på dem... nu må vi se om jeg når det i år :)

Derefter kommer alliancesyltetøjet, som nu står i gryden og hygger sig. Senere kommer brombærsyltetøj med rom. Der plukker vi bærerne i Mols Bjerge. Vi plejer at lave en lille familietur ud af det med madkurv og hygge, hvor onkel Kian også plejer at være med. På den måde er der ekstra gode minder forbundet med at åbne et glas syltetøj, på en rå vinterdag :)

Benytter du dig også af naturens skatkammer?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar