søndag den 26. januar 2014

Noget om godt køkkengrej - stegepander

Har du noget køkkengrej, som du bare er rigtig glad for... som det er en fornøjelse at bruge i hverdagen? Sådan vil jeg karakterisere godt køkkengrej, ting der kan holde til hverdagens slid og er en fornøjelse i brug.

Dette indlæg kommer til at handle om mine erfaringer med stegepander og en aha-oplevelse jeg havde for ikke så længe siden... og bliver en længere smører.

Jeg har slidt rigtig mange pander op. Du ved, de der forholdsvise billige Tefal-pander. Sådan cirka én om året, hvilket egentlig er grunden til at jeg har købt de der forholdsvis billige pander, for når de ikke kunne holde længere gad jeg jo ikke at betale for meget for dem! Kender du logikken?
Du tænker sikkert at når jeg kan slide en pande om året op, så må jeg være hård ved dem eller bruge dem helt utroligt meget... men det syens jeg jo ikke. Jeg har aldrig brugt metal-redskaber i dem der kan ødelægger overfladebehandlingen og de er altid blevet vasket op i hånden (tildels fordi jeg i mange år ikke har haft opvaskemaskine).

Da vi flyttede i hus, besluttede vi at købe induktions-kogetop, frem for den den konventionelle opvarmning. Det vil sige at vi skulle ud og investerer i nye potter og pander. Her blev vi rådet til (af Oldemor) at købe Raadvad, så det gjord vi... og det har vi på ingen måde fortrudt, selvom det var en større investering... i hvert fald ikke med gryderne.
Her cirka tre år efter indkøbet har panden måttet give op. Jojo, den holdt da tre gange så lang til, som de forholdsvise billige Tefal-pander, men den var så også tilsvarende dyrere...så kunne det overhovedet betale sig!? Jeg havde jo gjort som damen i butikken sagde jeg skulle:
"Pas godt på din pande, brug ikke metal-redskaber og vask den af i hånden, så har du en pande for livet" (sagt ud i en kører).

Hm, vi skulle jo have en ny pande, men hvad skulle vi købe... her var gode råd dyre. en større research på nettet startede, for at finde ud af hvad vi skulle købe. Og det er i denne forbindelse at jeg får mig en aha-oplevelse, for på gastromand.dk kunne jeg læse at det Inspirations-damen havde ment med "pas godt på din pande" slet ikke havde noget at gøre med håndteringen af panden, som den sidste del af sætningen ellers indikerede ("...brug ikke metal-redskaber og vask den af i hånden")! Nej, det drejer sig om opvarmningen og nedkølningen af panden, altså brugen af den!!!!

Se, nu er ti-øren faldet for mig, og jeg kan lige pludselig godt forstå hvorfor at jeg har onduleret en pande om året! Ser du, jeg er nemlig sådan lidt en utålmodig støbning... når jeg beslutter at der skal steges noget, ja så skal der steges og så gider jeg ikke at stå og vente for længe på en pande der skal varmes op. Så jeg fyrer op for varmen og regulerer så ned hen ad vejen, som panden bliver varm... Og her er det så jeg har gjort første fejl-trin.
Ser du, jeg har nemlig nu lært, at man kan varme en pande for meget op... vidste du det? Panden kan simpelthen bliver overophedet og det er ikke godt for metallet i pandens bund (dette sker også selvom du har mad på panden og stegningen går glimrende).
Efter jeg er færdig med at stege i panden, har jeg ofte af nemhedens skyld, lige stukket den ind under rindende vand for at få det værste skidt af... så er opvasken jo næsten overstået. Her har jeg så begået den andet fejl-trin!
Ser du, en pande der er godt varm har ikke godt af den bratte nedkøling en sådan omgang under rindende vand er. Den meget bratte temperatursvingning kan skade overfladebehandlingen af panden, og med tiden (gentagende gange bratte nedkølinger) få den til at krakelere. Næh, panden skal have lov til at stå lige så stille og køle af!

Sig ikke at du vidste dette!!? Og hvem skulle så ha' lært mig det, i min køkken-opdragelse? Min mor? I hjemmekundskab i skolen? Så må det være mig, der ikke har hørt efter! Nå, det vigtigste er nu, at jeg er blevet klogere :)

Og nu har vi købt en pande der ikke kan blive overophedet... uanset hvor højt jeg skruer op for kogepladen, smart ikk! Og så skal jeg nok lade være med, at stikke den ind under vandhanen lige efter brug... Næh, den får lov at stå i flere timer, for det var en dyr investering.
Jeg er færdig med at ondulerer flere pander :)

Det er endt med endnu en Raadvad... med den så kaldt NOH teknologi, hvor NOH står for non-overheatable!
Så nu har jeg fået noget godt køkken grej og kan "passe godt på min pande" :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar