lørdag den 4. januar 2014

Nyt strikkeprojekt på pindene

Jeg har startet et nyt strikkeprojekt op, nu da der er kommet ro på den kreative front efter juleræset :)
Og i den forbindelse har jeg haft gang i min garnvinde og mit krydsnøgleapparat. Der er noget særligt tilfredsstillende at arbejde med godt grej.










Og det er en endnu større tilfredsstillelse at få så fine nøgler ud af garn-bundterne! Og så kan man endda tage af garnet indefra, så nøglerne bliver ved at være så fine... ja-ja, sig bare jeg er skør, men æstetisk er ikke sådan at kimse af :)
Hvad finder du selv glæde ved at kigge på i hverdagen?

Garnet er en ren hør fra garnudsalg.dk og skal gerne ende som en sommercardigan til mig, efter opskriften Lulu af Lene Holme Samsøe fra bogen Suveræn strik. Nu må vi se hvordan det går... om jeg kommer i mål, jeg har jo før oplevet problemer med Lene's opskrifter. Og jeg ved af erfaring, at driller projektet for meget, så ender det i skammekrogen og bliver aldrig færdigt.

Faktisk har det taget mig lang tid at finde ud af, hvad jeg skulle bruge garnet til. Jeg havde haft en fin sommerbluse i tankerne, da jeg i sin tid bestilte garnet... men da jeg fik det hjem var garnet en del tykkere end jeg havde forventet. Og efter jeg havde lavet en strikkeprøve steg min frustration blot, for jeg kunne ikke strikke garnet pænt op i glatstrikning!!! Det blev ujævnt og grimt også efter en tur i vask.

Det mønster jeg har fundet nu består af retriller og så kan det da ikke gå helt galt i forhold til jævnhed. Nu har jeg strikket flere prøver, for at finde ud af hvilken pind størrelse der passer bedst... anbefalingen lød på pind 5, men det passede ikke med opskriftens strikkefasthed. Så prøvede jeg pind 4, men det blev altså for kompakt og garnet mistede sin lækkerhed... Så nu er jeg endt på pind 4,5 med én maske mindre per 10 cm end opskriften foreskriver og det er så her jeg er bange for at jeg løber ind i problemer med for eksempel størrelsen. Men jeg tager så chancen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar