onsdag den 1. januar 2014

Nytår og ilddåb i kransekagebagning

Vi havde en dejlig Nytårsaften hjemme hos os selv, i selskab med et hold venner der også har et barn. Så Prinsessen havde en legekammerat og de morede sig kosteligt med serpentiner, bordpropper og truthorn.
De voksne morede sig også, dog med et lidt lavere støjniveau.

Manden min og jeg havde sammen strikket en menu sammen som bestod af:
startsnak grisini-pinde og grønsagsstave med humus og pesto
forret enebærrøget lammekølle på saltalbund med fennikel
hovedret oksekulotte med balsamico braiserede grønsager
dessert banoffie pie og is til ungerne
midnat kransekagestænger og konfekt

En del af menuen havde vi forberedt dagen før, så grissini-pinde og humus var lavet, tærtebunde til desserten var bagt, is, kransekagestænger og konfekt var lavet. På den måde var der noget mere ro på madlavningen og vi kunne nyde at have gæster i stedet. Menuen var et hit, det hele smagte dejligt og... jeg fik selvfølgelig forædt mig, min mave bliver bare mæt før end mine øjne gør, kender du det!?

Det var egentlig ikke meningen at vi skulle have kransekage, da min mand ikke kan lide det. Så jeg havde besluttet at lave nogle marcipanruller med nougat og nødder i stedet.

Men da jeg nu havde marcipanen fremme (og der var rigeligt af den), så prøvede jeg at lave kransekage-dej. Det var første gang at jeg har bagt kransekage og jeg er positivt overrasket.
Det var meget simpelt... marcipan, flormelis og æggehvide. Jeg sprøjtede dejen ud i stænger og kom nougat i en og noget appelsinmacipan-masse i en anden og resten formede jeg til små toppe pyntet med hasselnødder. De smagte så skønt, så det er bestemt ikke sidste gang jeg har bagt kransekage!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar