tirsdag den 21. januar 2014

Tøj, genbrug og indfarvning

Jeg har travlt i dag, der er nemlig gang i farveriet.
Da jeg blev scannet i slutningen af november fik vi at vide, at det er en dreng vi venter på. Det vil sige, at vi jo af gode grunde ikke kan genbruge det babytøj der ligger på loftet... Nej, det kan vi altså ikke, det HELE er lyserødt, pink eller lilla og det synes jeg er blasfemisk at stoppe drengen i!

Så jeg kørte fluks på genbrugsjagt, efter babytøj til drengen. I min ynglings genbrugsbutik kører de med konceptet "en hel bærepose børnetøj for 20 kr,-", hvilket er et fantastisk koncept når man, som jeg, skal have hele tøjpakken! Og jeg var heldig :) De havde lige fået flere sække med børnetøj ind, så jeg fik de usorterede sække til gennemgang og der var rigtig meget drengetøj og en del hvidt også... så jeg gik der fra med 4 bæreposer babytøj for 80 kr.!!!
Så er det en fornøjelse at være på shopping, når pengene rækker så langt :)

Nu er alt tøjet kogevasket og sorteret i størrelser og farver... for meget af det hvide tøj skal nemlig indfarves. Både fordi at en del af det er nusset/forvasket, men også fordi jeg synes det er kedeligt.
Så jeg har på nettet købt Dylon maskin tøjfarve, i 5 nuancer. I dag har jeg så inddelt tøj i bunker og er nu ved at lave tøjfarvelade i vaskemaskinen.




Det er faktisk det nemmeste af verden, at farve tøj. Tøjet skal bare være kogevasket inden du starter og helst af bomuld. Så er det bare at fylde farve, salt og tøj i vaskemaskinen og vente på resultatet... og det er faktisk det sværeste!

For det er ikke før tøjet er helt tørt, at du kan se hvilken farvenuance det endelig resultat bliver.

Så mens jeg går og hepper på vaskemaskinen, har jeg kastet mig over de indledende øvelser til mit næste projekt... at sy nyt betræk til voksiposen (en slags babysovepose, som jeg bruger i stedet for en lift/dyne). Det skal jeg nok vende tilbage til, når jeg er kommet lidt længere i processen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar