tirsdag den 11. februar 2014

Så er de første fastelanvsboller i år blevet bagt - og en opskift

Jeg har været i køkkenet og med Prinsessens hjælp har vi bagt fastelavnsboller :) Og du må meget gerne få opskriften.
Jeg vil ikke stikke nogen blår i øjnene, ved at spåstå, at det er let. Det ligger lidt i bagværkets natur, at når det skal æltes, rulles, og formes om fyld, så er det ikke let!

Når det så er sagt, har jeg en rigtig god opskrift der gør bagning af fastelavnsboller lettere, da denne ikke klæber til fingerrene eller underlaget når den skal rulles ud og formes.

Jeg vil ikke tage æren for opskriften... jeg har fået den af en tidligere kollega, som vist fik den af en af en klog, gammel kogekone engang. (Dog har jeg tilføjet kardemomme, for ellers smager de, efter min mening, ikke rigtigt!).
Her er Prinsessen ved at komme creme på dejen.


Du skal bruge:
3 dl mælk
500 gr margarine
80 gr gær
100 gr sukker
1 kg mel
2 stk kardemomme
1 portion vaniljecreme (enten købt fra pose, eller selvgjort)

Sådan gør du:
Lav 1 portion creme og sæt den på køl.
Margarinen smeltes i mælken. Når den er lillefinger varm, udrøres gæren heri og sukker og æg tilsættes.
Kardemommen blandes i melet. Melet røres i mælke-blandingen lidt af gangen og æltes til sidst (man kan fristes til at tilsætte mere mel men lad være med det, bollerne bliver bare tørre). Lad dejen hvile 10 minutter.

Dejen rulles ud på en meldækket bordplade, til ca 50x50 cm. og skæres ud i firkanter. Der bliver ca 25 stk. På hver firkant placeres en skefuld vaniljecreme. Saml hjørnerne af dejfirkanterne op og drej dem rundt så bollen samles om fyldet. Placer bollen, på en bageplade med bagepapir, med samlingen nedad. Bollerne pensles med lidt mælk og bages i ovnen ved 225 grader i ca. 10 minutter, gerne ved varmluft (hold øje med dem, da ovne varmer forskelligt). Når bollerne er kølet af pyntes de med glasur.

Bollerne kan sagtens fryses (undlad dog at pynte med glasur). De skal blot tages op 1 time før brug og enten varmes i ovnen i ca. 5 minutter ved 200 grader eller i mikroen i 10-20 sekunder (alt efter effekt).


Her det færdige resultat... ja, de ligner godt nok de gammeldaw's fra Føtex, men lad dig ikke narre, disse her smager hundrede gange bedre!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar