torsdag den 3. december 2015

Dejligt knasende sprøde knækbrød - opskrift

Jeg kan godt lide når tingene er lette. Derfor samler jeg på opskrifter, som er lette at lave og derfor passer ind i en travl hverdag med børn. Og det er denne opskrift på knænkbrød og så smager de så dejligt!
Du skal bruge:
1½ dl finvalset havregryn
4½ dl hvedemel
1 dl af hver; sesamfrø, hørfrø, solsikkekerner
2-2½ tsk salt
1 tsk bagepulver
1 1/4 dl rapsolie
2 dl vand

evt. smagsgiver: 1-2 tsk kommenfrø eller fennilkefrø (stødt med lidt mel i en morder)

 Rør alle de tørre ingredienser sammen og tilsæt så olie og vand. Du får en forholdsvis våd dej.

Del dejen i to, og rul hver del ud for sig mellem to stykker bagepapir. De skal rulles tyndt.

Skær dejen i de ønskede størrelser (det er lettest med en pizza-skærer) og træk dem på det nederste bagepapir over på den varme bageplade.

Bag knækbrødene i den forvarmede ovn ved 180 grader i 15-20 minutter (en plade af gangen). De skal være sprøde og gyldne.

Lad knækbrødene afkøle helt på bageristen, og put dem så en en lufttæt beholder med låg.

Jeg faldt over denne bageblanding i Netto, som jeg bruger en ½ pose af, i setdet for de 3 dl frø/kerne i opskriften. Det går nemlig lidt hurtigere, når jeg bare kan hælde en ½ pose i skålen, istedet for at skulle måle tre forskellige frø/kerne op.

Det koster omkring 10 kr. at bage sådan en hel bøtte øko-knækbrød. Til sammenligninger koster 10 øko knækbrød 19,95 kr! Så på den halve time det tager at bage disse knækbrød, kan jeg altså spare i hvert fald 20 kr., og det er da værd at tage med :)

Og det største plus er, at begge ungerne elsker dem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar