fredag den 25. december 2015

Test-smagning af kirsebærsauce

Til ris à l'mande hører jo kirsebærsauce. Men jeg har aldrig brudt mig sønderligt om den helt almindelig "kirsebærsovs", man kan købe for 8 kr.per ½ liter i enhver discountbutik.

Så derfor har jeg nu i et par år prøvet at købe alternativer, nemlig syltede kirsbær eller dessertkirsebær, for at smage om der er en forskel fra kirsebærsaucen. Og for at finde en som både jeg og familien kan lide :)

I år valgte jeg så at købe to forskellige udgaver for at gøre sammenligningen lettere. De ligger begge i den dyre ende og er begge italienske produkter...og mere eller mindre sagnomspundne!
Krukken til ventre (med blå skrift) er Amarena Fabbri og markedsføres som dessertkirsebær. Krukken til højre (med rød skrift) er Amarene Toschi og markedsføres som syltede kirsebær.
Ingredienserne i de to krukker varierer dog ikke synderligt fra hinanden.

Smagen af dem begge ligger noget fra den gengse "krisebærsovs", her kan faktiske smage sommer-kirsebær (og ikke bare en kvalm, sød, klæbrig masse). Især konsistensen af både bær og væske ligger langt fra discountproduktet! Og det er virkelig her, jeg synes, at de dyrere alternativer vinder...jeg kan nemlig spise bærene og de smager fantastisk og er sprøde og lækre at tygge på (i den gengse kirsebærsauce er jeg ved at brække mig når jeg ved en fejl får etblødt, sladent kirsebær i munden!).
Væsken ved bærene er i disse to produkter fint flydende og minder derfor mere om sauce end discountudgaven, hvor konsistensen er mere som "mormors sovs" (som næsten kan skæres). Men det er nok en smagssag om man ønsker en tyk eller lind sauce til sin ris á l'mande!

Jeg synes at Fabbi og Toschi i smag minder meget om hinanden, selvfølgelig begge med tydelig noter af Amarene...der er dog noget mere marcipan-smag i Tochi'en og lille smule mere syrlighed i Fabbri'en.

Her hjemme hælder vi til Amarene Fabbri, da manden min ikke er til marcipan, og vi synes at den lille smule syrlighed står godt til den søde vanilie-smag i ris à l'manden.
Bedstemor og Onkel Kian hælder mest til Amarene Toschi, da de godt kan lide marcipan smagen.

Ja, det er noget af det der fylder i vores juledage :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar