torsdag den 23. januar 2014

Feriestrik

Jeg har ikke ligget på den lade side, den uge hvor jeg har haft ferie... for man kan godt strikke på sin ferie :)
Jeg havde to strikkeprojekter med... en bolero til Prinsessen og en djævlehue til baby.
Den sidst nævnte blev færdig på to aftener med håndbold på skærmen. Det er den 4. jeg strikker af slagsen og det er den første jeg har fået til at passe med størrelsen (der skulle være en 0-3 måneder)!!! Og jeg har endda ikke fulgt opskriften, men slået 12 masker mindre op end foreskrevet... efter at have prøvet i garn med den samme løbelængde som i opskriften, som blev for stor og derfor blev foræret væk i barselsgave.
Nå, men nu er det endelig lykkedes og drengen kan få en hjemmestrikket uldhue på hjem fra fødeafdelingen og jeg kan hæve armen i en sejrsgestus (lige som landsholdet)... jeg gjorde det fandme, sgu (undskyld sproget, men de størrelser i den opskrift har fået mig til at bande flere gange!).

Det først nævnte projekt, Boleroen til Prinsessen, var faktisk det der havde top-prioritet, da jeg har konfiskeret hendes ynglings lilla Hummel cardigan (jaja, onde mor!), men den var altså blevet for lille og så rærlig ud på pigebarnet. Derfor havde jeg sat mig for, at jeg hurtigt måtte strikke en ny til hende... hm
Garnet jeg valgte at bruge var fra den ny-optrævlede kjole... det blødeste, bløde alpaca, kombineret med en tråd merinould i farven hindbær.
Opskriften er en jeg har købt for flere år siden i Askeladen og er med teknikken vendestrik, som jeg ikke har prøvet før. Efter en strikkeprøve fik jeg opskrift og garn til at passe sammen, på en ½ pindstørrelse mindre end foreskrevet.

Det gik derudaf og det der vendestrik er let at gå til og en sjov teknik. Jeg måtte dog hurtigt sande at opskriftens retriller ikke matchede mit melerede garn valg særligt godt, det blev simpelthen for rodet at se på! Så trævle-trævle op (jeg tror jeg kunne stille op i dette som en ny oplympisk diciplin og vinde!) og så forfra i glatstrik... og gud, hvor det hjalp på udtrykket! Jeg blev færdig med kroppen på fire dage... det går jo hurtigt at strikke noget i str. 6 år på pind 5½ :)
Jeg har dog ikke fulgt opskriften helt, da jeg gerne vil have noget med lange ærmer til Prinsessen... så jeg har strikket ærmegabene mindre en dem i opskriften (de er sådan lidt med vinger). Hvilket var let nok, da jeg bare kunne undlade hver 3. vending i vendestrikningen! Og så kom ærmerne, hvor jeg strandede, da jeg jo ikke havde strømpepinde med til at strikke dem på... de stod jo af gode grunde ikke nævnt i opskriften, som jeg havde pakket udstyr efter!
(Her gik jeg så over til hue-strik i stedet, hvilket også passede bedre til håndbold-kampe-strik).

Og jeg er sådan set stadig her i bolero-projektet, ved ærmerne. Jeg er dog begyndt og har strikket en 5 cm, eller der omkring på ærmerne... Men jeg er ikke en monogam-strikker, så jeg er kommet til at kaste mig over endnu en cardigan, men denne gang til baby drengen... og det lider Prinsessens bolero lidt under (da jeg synes at ærme-strik er det keeedeligste i verden :)

Nå, men jeg må bare hænge i med de ærmer, Prinsessen skal jo have noget at tage på de bare arme i alle hendes kortærmede kjoler hhun ynder at gå med... om vinteren!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar